Blomsterflicka till midsommar

vårdocka1

Den här dockan gjorde jag under våren och därför får hon heta Maj. Hon passar bra till midsommar också. 🙂

Jag ska göra en docka för varje årstid och det här den första i serien. Jag har gjort ett par stycken dockor tidigare men det här är den första jag är helt och hållet nöjd med.

Dockan är ganska liten, bara 17 cm hög. Så här ser baksidan ut:

vårdocka2

Kjolen har jag broderat med små tulpaner och klänningen går att ta av. Det syns inte här, men jag har sytt fast vitt tyg på insidan av kjolen för att man ska slippa se alla olikfärgade trådar som fanns där.

Inuti dockan finns ett skelett av piprensare, för att göra den stabil och böjlig, och stoppning. Ansiktet är handbroderat. Håret består av garn jag fäst på huvudet och sedan borstat ut så att garnet delat sig i flera trådar.

Jag har redan börjat med nästa docka i min serie och jag kommer att lägga ut bilder på hur arbetet framskrider med den så småningom. Jag har bestämt mig för att byta ut piprensarna mot plastad ståltråd för att få ett ännu stabilare skelett, så det är lite av en utmaning.

vårdocka3

Maj fick en liten blombukett också, det tyckte jag passade henne.

Jag tycker om att virka det mesta, men att virka dockor är nog det roligaste. Varje docka har en helt egen personlighet.

Jag kommer inte att lägga ut mönster på mina dockor, dels är det för komplicerat och dels gillar jag att de alla är unika. 🙂

Publicerat av

Jag älskar virkning, särskilt amigurumi! I love to crochet, especially amigurumi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s