Söta saker

Ny2

Jag var klar med ett stort projekt och visste inte riktigt vad jag skulle göra efteråt. Så jag började virka små bakelser av restgarner genom att improvisera mig fram.

De går väldigt snabbt att göra, jag gjorde en hel massa i våras. Några gav jag till min mamma till morsdag, några gav jag till personalen på yngsta sonens dagis i avskedspresent. De här är de jag har kvar. Mönstret på en av dem kommer här!

(Pattern in american english at the bottom of the page.)

Bakelse

Ny1

Det här mönstret är till den lilla bakelsen med körsbäret till höger. Den är ca 4 cm i diameter. Jag använde bomullsgarn och virknål 2,5. Färgerna kan man variera, som jag gjort på bilden ovan.

Botten:
VARV 1: (Med brunt garn) 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt, avsluta med sm. (30 m)

Bakelse:
VARV 1: (Med vitt garn) 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt, avsluta med sm. (30 m)
VARV 6: Virkas i de bakre maskbågarna. 1 fm i varje fm. (30 m)
VARV 7: Byt till brunt garn. 1 fm i varje fm. (30 m)
VARV 8: 1 fm i varje fm. (30 m)
VARV 9: Byt till rosa garn. 1 fm i varje fm. (30 m)
VARV 10: Byt till brunt garn. 1 fm i varje fm. Avsluta med sm. (30 m)

Körsbär:
VARV 1: (Med mörkrosa garn) 6 fm i en magisk ring.
VARV 2-3: 1 fm i varje fm. Avsluta med sm. Fyll med några garnrester eller lite stoppning, sy ihop öppningen och fäst trådarna. Dra ut en av de fästa trådarna genom den magiska ringen för att göra en stjälk. Gör en liten knut på tråden och klipp av tätt intill.

Montering:

Sy fast bäret högst upp på bakelsen. Gör strössel genom att sy några stygn kors och tvärs på ovansidan med rosa garn. Fyll med stoppning. Sy fast botten.

Förkortningar:
m = maska
fm = fastmaska
sm = smygmaska

Mönstret är skapat av Erika Elfsberg. Det får inte säljas eller läggas ut på en annan sida på webben. Färdiga alster gjorda efter mönstret får säljas om det tydligt hänvisas till Erika Elfsberg / länkas till crochetfromaland.wordpress.com.

Pattern in english

Bottom:
ROW 1: (With brown yarn) 6 sc in a magic ring.
ROW 2: 2 sc in every sc. (12 st)
ROW 3: 1 sc in next sc, 2 sc in next sc. Repeat. (18 st)
ROW 4: 1 sc in next 2 sc, 2 sc in next sc. Repeat. (24 st)
ROW 5: 1 sc in next 3 sc, 2 sc i next sc. Repeat. End with sl st. (30 st)

Cake:
ROW 1:
(With white yarn) 6 sc in a magic ring.
ROW 2: 2 sc in every sc, (12 st)
ROW 3: 1 sc in next sc, 2 sc in next sc. Repeat. (18 st)
ROW 4: 1 sc in next 2 sc, 2 sc in next sc. Repeat. (24 st)
ROW 5: 1 sc in next 3 sc, 2 sc i next sc. Repeat. (30 st)
ROW 6: Crochet in the back loops only. 1 sc in every sc. (30 st)
ROW 7: (With brown yarn) 1 sc in every sc. (30 st)
ROW 8: 1 sc in every sc. (30 st)
ROW 9: (With pink yarn) 1 sc in every sc. (30 st)
ROW 10: (With brown yarn) 1 sc in every sc. End with sl st. (30 st)

Cherry:
ROW 1: (With dark pink yarn) 6 sc in a magic ring.
ROW 2-3: 1 sc in every sc. End with sl st. Fill with yarn scraps or a little stuffing, sew the opening closed and fasten off. Pull out one of the fastened threads through the magic ring to make a stem.  Tie a small knot and cut off close to the knot.

Assembly:
Sew the cherry on top of the cake. Make sprinkles by sewing a couple of stitches on the top with pink yarn. Stuff the cake and sew the bottom to the top.

Abbreviations:
St = stitch
Sc = single crochet
Sl st = slip stitch

The pattern is created by Erika Elfsberg. Do not sell or reprint this pattern on another site. You may sell finished items made from this pattern, but please clearly credit the design to Erika Elfsberg / provide a link to crochetfromaland.wordpress.com.

Publicerat av

Jag älskar virkning, särskilt amigurumi! I love to crochet, especially amigurumi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s