Brodera ögon

10

Broderade ögon ger kramdjuren en alldeles egen personlighet.

Jag ska beskriva hur jag gör när jag broderar ögon på mina kramdjur med bilder, steg-för-steg.

Det krävs en del övning innan resultatet blir perfekt. Har man broderat tidigare är det förstås lite lättare.

Jag får ofta göra om ögon som inte blir bra, trots att jag gjort det massor av gånger. Man måste vara envis! Det händer att djuret eller dockan får en ”död” blick och det vill man inte ha, då är det bara att börja om från början. Det beror oftast på att ögonen är för olika varandra.

Nu börjar vi!

nyph1.jpg
  1. Använd svart tråd och sy ögats kontur. Det här steget är det viktigaste så det gäller att vara noga.
  2. Sy kontur för pupillen. Pupillen ska vara större än ögonvitan.
  3. Fyll i pupillen med ”plattsöm” eller ”satin stitch” som det heter på engelska: Börja i ena änden av pupillen och sy raka stygn över hela pupillen tills du kommer till andra änden. Vänd och sy raka stygn över hela pupillen tills du kommer tillbaka där du började.
  4. Fyll i ögonvitan med vit tråd på samma sätt som pupillen fylldes i.
6

Gör två små ”glimtar” i ögat med den vita tråden, en större och en mindre. Ta upp den svarta tråden på nytt och sy längs med ögats kontur ännu en gång. Om man vill kan man göra ögonfransar, som jag gjort på min Vårkanin.

Nu är det första ögat klart.

nyph2
  1. Gör konturen till det andra ögat. Se till att ögat är på rätt ställe: lika långt från nosen som det andra ögat och i samma höjd. Se till att ögat har samma form: det ska vara lika stort och formen ska vara som det första ögat fast spegelvänt. Det här steget kan man få göra om ett par gånger innan det blir bra.
  2. Gör likadant som för det första ögat. (Här kan man se hur pupillen ser ut när jag gått över den med plattsöm ett varv.) Om pupillen broderats till höger på det första ögat, ska den även vara till höger på det andra, annars blir björnen skelögd! Samma gäller för ”glimtarna”.

Se bilden överst i inlägget för att se det färdiga resultatet.

Här är mönstret till Isbjörn med byxor.

Publicerat av

Jag älskar virkning, särskilt amigurumi! I love to crochet, especially amigurumi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s