Snuttehunden

P1

Jag har varit borta härifrån ett tag, så nu är det dags för ett nytt mönster!

Det här är en snuttefilt med en gullig hund och jag kallar den ”Snuttehunden” helt enkelt. Den lilla filten är mysig för bebisar att hålla i och stjärndukar blir så fina som snuttefiltar tycker jag.

Här är en bild uppifrån:

P3

Just den här filten var en present till en nyfödd flicka.

Jag har använt bomullsgarn i vitt och gulgrönt. Garnen jag använt är Drops Safran i vitt (färg nr 17) och det gröna garnet är Natura Just Cotton av DMC (färg nr 76). 50 g av varje färg räcker. Jag använde virknål 2,5. Själva duken går även bra att virka med virknål 3,0 eller 3,5, men då blir den förstås lite större.

P2

Det här är mitt andra mönster för en stjärnsnutte, det första har Harry Potter-tema och finns här.

Mönster

Filt:
VARV 1: Med vitt garn. Starta med 3 lm i en magisk ring, gör sedan 10 st i ringen. Hoppa över de 3 lm och virka 1 sm i den första st. (10 m)
VARV 2: 5 lm (de 3 första lm räknas som st) *2 st i nästa 2 st, 2 lm*. Upprepa *-* totalt 4 gånger. 2 st i nästa st, 1 st i den sista sm på varv 1.  1 sm i den första st på varvet. (30 m)
VARV 3: 3 lm (räknas som den första st här och i början av varje varv). *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (50 m)
VARV 4: Sm i nästa st. Byt till grönt garn. 3 lm. 1 st i nästa 2 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 3 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 3 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 3 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (70 m)
VARV 5: Sm i nästa st. Byt till vitt garn. 3 lm. 1 st i nästa 4 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 5 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 5 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 5 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (90 m)
VARV 6: Sm i nästa st. Byt till grönt garn.  3 lm. 1 st i nästa 6 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 7 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 7 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 7 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (110 m)
VARV 7: Sm i nästa st. Byt till vitt garn. 3 lm. 1 st i nästa 8 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 9 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 9 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 9 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (130 m)
VARV 8: Sm i nästa st. Byt till grönt garn. 3 lm. 1 st i nästa 10 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 11 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 11 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 11 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (150 m)
VARV 9: Sm i nästa st. Byt till vitt garn. 3 lm. 1 st i nästa 12 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 13 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 13 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 13 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (170 m)
VARV 10: Sm i nästa st. Byt till grönt garn. 3 lm. 1 st i nästa 14 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 15 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 15 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 15 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (190 m)
VARV 11: Sm i nästa st. Byt till vitt garn. 3 lm. 1 st i nästa 16 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 17 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 17 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 17 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (210 m)
VARV 12: Sm i nästa st. Byt till grönt garn. 3 lm. 1 st i nästa 18 st. *3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 19 st, hoppa över 2 st, 1 st i nästa 19 st.* Upprepa *-* totalt 4 gånger. 3 st + 2 lm + 3 st i nästa lm-båge, 1 st i nästa 19 st, hoppa över 2 st, sm i den första st på varvet. (230 m)

Huvud:
VARV 1:
Med vitt garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (30 m)
VARV 6: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (36 m)
VARV 7-13: 1 fm i varje fm. (36 m)
VARV 14:
1 fm i nästa 4 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (30 m)
VARV 15:
1 fm i nästa 3 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (24 m)
VARV 16:
1 fm i nästa 2 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (18 m) Fyll huvudet med stoppning.
VARV 17:
1 fm i nästa fm, 2 fm ihop, varvet runt. (12 m)
VARV 18:
2 fm ihop varvet runt. (6 m) Avsluta med sm och sy ihop öppningen.

 Grön cirkel
VARV 1:
Med grönt garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m) Avsluta med sm och lämna en garnända att sy med.

Öra (gör 2)
VARV 1:
Gör ett öra med grönt garn garn och ett med vitt garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3-5: 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 6: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (11 m)
VARV 7: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (10 m)
VARV 8: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (9 m)
VARV 9-10: 1 fm i varje fm. (9 m) Avsluta med sm.

Arm (gör 2)
VARV 1:
Med vitt garn. 7 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (14 m)
VARV 3-5:
1 fm i varje fm. (14 m)
VARV 6:
Minska med 1 fm någonstans på varvet. (13 m)
VARV 7: 1 fm i varje fm. (13 m)
VARV 8: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (12 m)
VARV 9-11: 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 12: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (11 m)
VARV 13-14: 1 fm i varje fm. (11 m)
VARV 15: Minska med 1 fm någonstans på varvet. (10 m)
VARV 16: 1 fm i varje fm. (10 m) Avsluta med sm.

Montering:
Sätt bara lite stoppning i öronen och sy fast dem på huvudet. Sy nos och mun med svart tråd. Sy fast den gröna cirkeln där det ena ögat ska vara, sy ögon med svart och vit tråd. (Se bild).

Sy trampdynor på tassarna, en större fläck mitt på tassen och tre små prickar ovanför med grönt garn. Fyll armarna med stoppning men inte ända upp. Armarna ska sticka ut åt varsitt håll. Sy fast dem så på undersidan av huvudet, med trampdynorna neråt.

Sy fast huvudet med armarna mot filtens centrum, på rätsidan.

Förkortningar:
m = maska
fm = fastmaska
sm = smygmaska
lm = luftmaska
st = stolpe

Mönstret är skapat av Erika Elfsberg. Det får inte säljas eller läggas ut på en annan sida på webben. Färdiga alster gjorda efter mönstret får säljas om det tydligt hänvisas till Erika Elfsberg / länkas till crochetfromaland.wordpress.com.

Publicerat av

Jag älskar virkning, särskilt amigurumi! I love to crochet, especially amigurumi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s