Klätterapan

Det var väldigt roligt att göra mönster till den här randiga färgglada apan!

(Here’s the pattern in english.)

Sex olika garnfärger behövs: rött, orange, gult, grönt, blått och ljusbrunt. Dessutom lite svart och vitt garn till detaljerna. Vill man använda andra färger så går det också bra förstås.

Garnet jag använt ger cirka 170 m/50 g och jag har använt en 2,5 mm virknål. Då är apan knappt 40 cm från huvudet ner till fötterna. Ett exempel på garn som fungerar bra är Järbo 8/4 virkgarn. 50 g av varje färg räcker till.
Man kan använda tjockare garn om man vill ha en större apa.

För att apan ska kunna klättra har jag klippt ut runda bitar av kardborrband och sytt fast på insidan av händerna. (Man kan göra det med fötterna också om man vill.)

Jag har dessutom sytt in en påse med plastpärlor så att apan ska kunna sitta bättre, sådana där som brukar finnas i en del gosedjur man köper i leksaksbutiken. Det heter ”poly pellets” och finns att köpa billigt på till exempel Ebay. Jag sydde en påse av en bit av en strumpbyxa och la in den sist när jag fyllt kroppen med stoppning. Då hålls pärlorna på plats och riskerar inte att ramla ut.
Man kan använda ris istället för plastpärlor, men då går djuret inte att tvätta i maskin.

Kardborrband och plastpärlor är förstås valbart, det fungerar bra att göra apan utan dem också!

Mönstret innehåller många färgbyten men förutom det är det inga svåra virkmoment och passar även för nybörjare.

Här kan man läsa om hur man gör något jag kallar ”magiska färgbyten”som gör att färgbytena knappt syns.
(Det kan vara bra att kontrollera antalet maskor med jämna mellanrum efter varven, för särskilt vid färgbyten kan kan det vara lätt att tappa någon maska i misstag.)

En annan bra teknik att kunna när man virkar djur är osynliga minskningar.

Mönster för Klätterapan

Huvud:
VARV 1: 
Med blått garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (30 m)
VARV 6: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (36 m)
VARV 7: Byt till grönt garn. 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (42 m)
VARV 8: 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (48 m)
VARV 9-11: 1 fm i varje fm. (48 m)
VARV 12-16: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (48 m)
VARV 17-19:  Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (48 m)
VARV 20: 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (42 m)
VARV 21: 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (36 m)
VARV 22: Byt till rött garn. 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (30 m)
VARV 23: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm ihop, varvet runt. (24 m) Avsluta med sm.

Kropp:
VARV 1: Med rött garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (30 m)
VARV 6: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (36 m)
VARV 7: 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (42 m)
VARV 8: 1 fm i varje fm. (42 m)
VARV 9-13: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (42 m)
VARV 14-18: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (42 m)
VARV 19: Byt till grönt garn. Öka med 3 fm någonstans på varvet. (45 m)
VARV 20: 1 fm i varje fm. (45 m)
VARV 21: Öka med 3 fm någonstans på varvet. (48 m)
VARV 22: 1 fm i varje fm. (48 m)
VARV 23: Öka med 3 fm någonstans på varvet. (51 m)
VARV 24: Byt till blått garn. 1 fm i varje fm. (51 m)
VARV 25: Öka med 3 fm någonstans på varvet. (54 m)
VARV 26: 1 fm i varje fm. (54 m)
VARV 27: Öka med 3 fm någonstans på varvet. (57 m)
VARV 28: Öka med 3 fm någonstans på varvet. (60 m)
VARV 29-33: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (60 m)
VARV 34: Byt till gult garn. 1 fm i nästa 8 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 54 m.
VARV 35: 1 fm i nästa 7 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 48 m.
VARV 36: 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 42 m.
VARV 37: 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 36 m.
VARV 38: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 30 m. Fyll med stoppning.
VARV 39: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 24 m.
VARV 40: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm ihop, varvet runt. 18 m.
VARV 41: 1 fm i nästa fm, 2 fm ihop, varvet runt. 12 m. Fyll på med mer stoppning om det behövs.
VARV 42: 2 fm ihop varvet runt. 6 m. Avsluta med sm och sy ihop öppningen.

Mun:
VARV 1: 
Med brunt garn. 6 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (12 m)
VARV 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (18 m)
VARV 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, varvet runt. (24 m)
VARV 5-7: 1 fm i varje fm. (24 m) Avsluta det sista varvet med sm.

Öra (gör 2):
Upprepa varv 1-4 för munnen.
VARV 5-8: 1 fm i varje fm. (24 m) Avsluta det sista varvet med sm.

Öga (gör 2):
8 fm i en magisk ring med vitt garn, sm i den första fm.

Arm (gör 2):
Fyll armen med stoppning allt eftersom. Armarna ska vara rätt löst stoppade.
VARV 1: Med brunt garn. 7 fm i en magisk ring.
VARV 2: 
2 fm i varje fm, varvet runt. (14 m)
VARV 3-8: 1 fm i varje fm. (14 m)
VARV 9: 2 fm ihop, 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm ihop, 1 fm i nästa fm, 2 fm ihop, 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm ihop, 1 fm i nästa fm (10 m)
VARV 10: 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 11-15:  Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 16-20: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 21-25: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 26-30: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 31-35: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 36-40: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (10 m)
VARV 41-43: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (10 m) Avsluta det sista varvet med sm.
Sy några stygn över handen med samma bruna garn det virkades med så att det ser ut som tre ”fingrar”, då hålls handen platt.

Fot (gör 2):
VARV 1: Med brunt garn. 8 fm i en magisk ring.
VARV 2: 2 fm i varje fm, varvet runt. (16 m)
VARV 3-9: 1 fm i varje fm. (16 m)
VARV 10: 2 fm ihop, varvet runt. (8 m) Avsluta med sm.
Fyll foten med bara lite stoppning, sy ihop hålet. Sy några stygn över foten med samma garn det virkades med så att det ser ut som tre ”tår”, då hålls foten platt.

Ben (gör 2):
Starta med 12 lm med grönt garn.
VARV 1: 1 fm i den första lm, vilket gör virkningen till en ring. 1 fm i nästa 11 lm. (12 m)
Fortsätt virka i spiral.
VARV 2-5: 1 fm i varje fm. (12 m)
Sy fast benet ovanpå foten som bilden visar, luftmaskorna ska vara neråt. Sedan fortsätter man virka i spiral. Fyll på med stoppning allt eftersom, benen ska vara rätt löst stoppade.
VARV 6-10: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 11-15: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 16-20: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 21-25: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 26-30: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 31-35: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (12 m)
VARV 36-42: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (12 m) Avsluta sista varvet med sm.

Svans:
Fyll med stoppning allt eftersom, svansen ska vara rätt så löst stoppad.
VARV 1: 
Med gult garn. 8 fm i en magisk ring.
VARV 2-5: 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 6-10: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 11-15: Byt till rött garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 16-20: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 21-25: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 26-30: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 31-35: Byt till blått garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 36-40: Byt till grönt garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 41-45: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 46-50: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 51-55: Byt till rött garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 56-60: Byt till orange garn. 1 fm i varje fm. (8 m)
VARV 61-67: Byt till gult garn. 1 fm i varje fm. (8 m) Avsluta det sista varvet med sm.

MONTERING

Fyll huvudet med stoppning och sy fast mot kroppen. Fyll munnen med stoppning och sy fast mitt på ansiktet. Sy mun och näsborrar med svart tråd. Sy fast ögonen ovanför munnen och sy en svart pupill i varje öga.
Öronen fylls med bara lite stoppning, plattas ut och sys på varsin sida om huvudet.

Sy ihop hålet högst upp på armarna, sy sedan fast dem som bilden visar.

Lämna cirka 6 cm av benen utan fyllning högst upp. Sy igen hålen högst upp, platta ut benen och placera dem som bilden ovan visar, nåla fast och sy sedan fast dem mot kroppen.
Svansen sys fast på samma sätt, lämna utan stoppning högst upp, sy igen hålet och sy mot undersidan av kroppen så att den sticker rakt ut bakåt.

Förkortningar:
m = maska
lm = luftmaska
fm = fastmaska
sm = smygmaska

Mönstret är skapat av Erika Elfsberg. Det får inte säljas eller läggas ut på en annan sida på webben. Färdiga alster gjorda efter mönstret får säljas om det tydligt hänvisas till Erika Elfsberg / länkas till crochetfromaland.wordpress.com.

Publicerat av

Jag älskar virkning, särskilt amigurumi! I love to crochet, especially amigurumi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s